Grilovaná zelenina jako příloha


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Vaření a pečení

Zveřejněno dne 20.6.2017


Přichází období grilování, sezení s přáteli dlouho do noci a užívání si života. Pro většinu z nás to znamená pořádný kus masa nebo alespoň kuřecí špíz či rybu. Ke grilování patří ale i zelenina, která při správné přípravě vhodně doplní maso a pochutnají si na ní všichni včetně dětí, které by o něco zeleného a zdravého ani nezavadily.

Jak udělat grilovanou zeleninu

Vhodnou tepelnou úpravou lze zeleninu připravit tak, aby nepřišla o cenné vitamíny a minerály. Hodně lidí při grilování zůstává jen u osvědčené papriky, cukety a žampionů, ale nebojte se experimentovat, vyzkoušet můžete v podstatě jakýkoliv druh zeleniny a zklamaní dozajista nebudete.

Pravidla pro grilování zeleniny

  • Kupujte pouze čerstvou a kvalitní zeleninu, nejlépe přímo od farmáře. Nyní vám to možná připadá nepodstatné, rozdíl v chuti ale určitě poznáte.
  • Vybírejte zeleninu menší, bude šťavnatější a chutnější.
  • Zeleninu před grilováním důkladně omyjte.
  • Zeleninu, kterou není třeba vypotit, osolte až po grilování, nikoli před ním.
  • Gril rozpalte, jak nejvíc to půjde, tepelná úprava by totiž měla být co nejrychlejší, aby si zelenina zachovala své vitamíny a jiné prospěšné látky.
  • Pro šetrnější přípravu můžete zeleninu zabalit do alobalu, případně u klasického grilu použít žulovou desku.

Pokud teplé zelenině zrovna moc neholdujete, můžete grilovanou zeleninu nechat vychladnout a teprve potom konzumovat, i studená bude chutnat skvěle.

Doporučení

Každý druh zeleniny vyžaduje při grilování trochu jiný postup, proto je zde malý přehled.

Cuketa: Cuketu neloupeme, grilujeme ji i se slupkou, která se ale ráda připaluje, a proto musíme být ve střehu a cuketu hlídat. Cuketu krájíme na kolečka nebo příčné plátky, a protože obsahuje hodně vody, necháme ji vypotit – nasolíme ji, chvíli počkáme, potom ji opláchneme a osušíme papírovým ubrouskem. Plátky cukety můžeme po ogrilování srolovat do rolky, kterou naplníme například sýrem.

Cibule: Grilovat cibuli by napadlo asi málokoho, ale světe div se, je to pochoutka. Stačí cibuli nebo šalotku oloupat, nakrájet na tlustší plátky a grilovat na grilovacím tácku nebo alobalu.

Dýně nebo patison: Patison omyjeme, nakrájíme příčně na plátky (vršek a spodek nepoužijeme) a grilujeme asi 5 minut.

Fazolové lusky: Žluté i zelené fazolové lusky představují vynikající a zdravou přílohu k masu. Umyjeme je, odkrojíme okraje a fazolky rozprostřeme na grilovací tácek či alobal, drobné fazolky by totiž jinak propadly dolů. Zakápneme je olivovým olejem nebo poklademe máslem a grilujeme dozlatova, tedy asi 15 minut.

Chřest: Chřest se stává velmi oblíbenou zeleninou, a není se čemu divit, chutná totiž opravdu skvěle. Zelený chřest, který se pro grilování hodí víc než bílý, omyjeme a odřízneme či odlomíme z každého výhonku zdřevnatělý konec. Několik výhonků napíchneme na jednu špejli po obou koncích – na rozpáleném grilu totiž budeme chřest otáčet. Grilujeme 4 až 5 minut na každé straně. Gurmáni si mohou chřest grilovat obalený anglickou slaninou nebo na talíři pokapat dresinkem či balzamikovým octem.

Kukuřice: Grilovaná kukuřice je výjimečnou pochoutkou, na níž si smlsnou i děti. Její příprava není vůbec složitá, stačí z klasů oloupat šustí, potřít kukuřici máslem a za občasného obracení grilovat dozlatova. Kromě klasického másla můžeme ochutnat i máslo bylinkové, dokonce i vlastní výroby. Pokud nepoužíváme čerstvou kukuřici, ale vakuově balenou, je lepší ji před grilováním povařit, vodu ale nesolíme, jinak by klasy ztvrdly.

Lilek: Lilek upravujeme podobně jako cuketu, také ho krájíme na kolečka nebo plátky a necháme vypotit.

Mrkev: Malou a křupavou jarní mrkvičku očistíme kartáčkem nebo rovnou oloupeme a uřízneme jí nať. Mrkve poté potřeme olivovým olejem nebo máslem a grilujeme dozlatova. Skvělého výsledku dosáhneme, když tuto zeleninu chvilku před tím, než je hotová, pokapeme medem nebo javorovým sirupem.

Paprika: Ke grilování je vhodnější spíše červená, oranžová či žlutá paprika. Podélně ji nakrájíme na čtvrtky, zbavíme vnitřek semínek a pečeme na grilu, dokud na povrchu nevzniknou černé puchýřky. Teprve potom solíme.

Rajče: Ke grilování jsou vhodnější cherry rajčátka, která se grilují vcelku, pro lepší efekt přímo na větvičce. Pokud máme k dispozici jen velké plody, rozkrájíme je na půlky nebo tlustší plátky a grilujeme v grilovací misce nebo na alobalu. Při grilování rajčata obracíme a nikam se nevzdalujeme, jsou totiž rychle hotová.

Grilovanou zeleninu servírujte jako přílohu k masu nebo rybě, případně konzumujte samotnou. Před grilováním a během něj se zelenina potírá olivovým olejem s nasekanými bylinkami nebo ochuceným máslem, na talíři ji můžete doplnit dipem a máte opravdu originální a lehký pokrm.


Tip na dip

Česnekový dip

Ingredience: 500 g bílého jogurtu, 3 stroužky česneku (může být i víc, záleží na chuti), 2 lžíce zakysané smetany, 1 lžíce citronové šťávy, 1 hrst oregana, sůl, pepř

Postup: Česnek oloupeme a rozmačkáme nebo nastrouháme, smícháme ho s jogurtem a zakysanou smetanou. Přidáme sůl, pepř, citronovou šťávu a nasekané oregano. Vše pořádně zamícháme a máme hotovo.

Grilovaná zelenina na grilu

Ingredience: 2 červené papriky, 3 lžíce olivového oleje, 1 lžíce červeného vinného octa, 1 stroužek česneku utřený nožem, 1 červená chilli paprička zbavená semínek nasekaná najemno, 1 lilek nakrájený na kolečka, 1 větší cuketa na kolečka, 2 červené cibule nakrájené na kolečka, 6 sušených rajčat nakládaných v oleji na proužky, 1 hrst černých oliv, sůl, pepř

Postup: Papriky nechte pod grilem v troubě zcela zčernat. Dejte je do mísy a přiklopte talířem. Zatímco papriky chladnou, smíchejte ve velké míse olej, ocet, česnek a chilli papričku. Kolečka lilku, cukety a cibule postupně opečte na grilu. Cuketa a cibule mohou být do poloměkka, lilek udělejte absolutně měkký. Poté zeleninu dejte do mísy s marinádou a pořádně ji promíchejte. Papriky oloupejte a nakrájejte na nudličky. Spolu se sušenými rajčaty a olivami vmíchejte k zelenině. Osolte a opepřete podle chuti. Můžete rovněž ještě zastříknout olejem. Servírujte k sendvičům s kozím sýrem nebo k masu.


Grilovaná zelenina podle Pohlreicha

Ingredience: červené a žluté papriky, červené cibule, zelený chřest, lilek, žlutá cibule nebo cuketa, 1 lžíce sójové omáčky, 1 lžíce hnědého třtinového cukru, cca čtvrt lžíce worcesterské omáčky, cca 1 lžíce slunečnicového oleje, půl lžíce čerstvě nasekaného zázvoru, půl stroužku česneku, půl lžíce citronové šťávy, špetka soli, 2 lžíce ústřicové omáčky

Postup: Nakrájenou zeleninu vložte do marinády a nechte uležet, poté vložte na gril a opečte. Marinádu vytvořte ze lžíce sójové omáčky, lžíce hnědého třtinového cukru, cca čtvrt lžíce worcesterské omáčky, cca lžíce slunečnicového oleje, půl lžíce čerstvě nasekaného zázvoru, půl stroužku česneku, půl lžíce citronové šťávy a špetky soli, dvou lžic ústřicové omáčky. Servírovanou zeleninu nezapomeňte na talíři posypat čerstvě nasekaným koriandrem, ten celému jídlu dodá velice příjemný chuťový akcent. Podávejte k masu.


Zelenina na pánvi

Ingredience: zvolit stejný poměr použité zeleniny, jako odměrku použijte mističku nebo misku dle porcí strávníků: rajčata, lilek (baklažán), cuketa, červená a zelená paprika, cibule, dle chuti česnek, olivový olej, nezbytné bylinky – tymián/mateřídouška (může být i rozmarýn, bobkový list, i čerstvá majoránka je skvělá), dle chuti mořská sůl a čerstvě mletý pepř

Postup: Rajčata spaříme, oloupeme a vyškrábneme semena (kdo chce, ošidí se a použije loupaná rajčata z konzervy, ovšem v létě je to škoda, čerstvému rajčeti se nic jiného nevyrovná, protože vůně léta sedí pod slupkou). Lilky nakrájíme na plátky, posolíme je a necháme asi 20 minut vypotit. Potom uvolněnou šťávu vymačkáme. Tím se zbavíme hořčin a lilek bude chutnější. Mladé cukety neloupeme a nakrájíme je na plátky (nejlépe chutnají, pokud nepřerostou délku 15 cm). Z paprik vyjmeme jaderníky a nakrájíme je na silnější plátky. Cibuli i česnek nakrájíme rovněž na plátky. Nekrájíme na drobné kousky, rustikální podoba tomuto jídlu sluší lépe.

Na teflonové pánvi zahřejeme olivový olej a osmahneme cibuli, přidáme papriky a rajčata a podusíme přibližně 10 minut. Přidáme cukety a lilek, plátky česneku, osolíme, opepříme, přidáme bylinky a odkryté dusíme dalších 20 minut. Vydusíme všechnu šťávu a dáme jídlu šanci, aby se všechny vůně spojily v pánvi v jeden nepřekonatelně chutný celek. Teprve nyní můžeme podávat.


Grilovaná zelenina s kuřecím masem

Ingredience na zeleninu: 2 papriky, 2 červené cibule, 1 svazek jarní cibulky, 4 rajčata, 3 stroužky česneku, 4 lžíce olivového oleje, sůl, pepř

Ingredience na kuřecí prsa: 1 nasekaná šalotka, 1 nasekaný stroužek česneku, 4 lžíce olivového oleje, 4 kuřecí prsa bez kůže (cca 600 g)

Ingredience na dip: 5 rajčat, 2 limetky, 1 paprička jalapeño, čerstvý koriandr, olivový olej, 1 červená cibule, sůl, pepř

Postup: Nasekanou šalotku a česnek dobře promícháme s olivovým olejem. Směsí potřeme maso a při pokojové teplotě je marinujeme cca 30 minut. Mezitím připravíme dip. Rajčata zbavíme jádřinců a nakrájíme na malé kostičky. Jalapeño, koriandr a cibuli nasekáme najemno a přidáme k rajčatům. Dochutíme limetkovou šťávou, olivovým olejem, solí a pepřem. Zeleninu nakrájíme na větší kousky a vložíme do grilovací misky, pokapeme olivovým olejem a okořeníme solí, pepřem a najemno nakrájeným česnekem. Misku vložíme mezi zásobníky na brikety nebo přímo na gril a přiklopíme. Grilujeme cca 20–25 minut. V průběhu grilování zeleniny přidáme kuřecí prsa. Kuřecí prsa necháme okapat a při středním žáru grilujeme 10–12 minut. Jednou obrátíme. Kuřecí prsa napříč nakrájíme a podáváme s dipem, grilovanou zeleninou a případně tortillami.


Grilovaná zelenina na kontaktním grilu

Ingredience: zeleninu dle chuti – rajčata, cuketa, cibule, fazolky, lilek, paprika, česnek, balzamikový ocet, citronová šťáva, olivový olej

Postup: Očištěnou zeleninu nakrájejte na plátky nebo měsíčky tlusté asi dva až tři centimetry a naložte je do předem připraveného dresinku, který nachystáte ze tří lžic balzamikového octa, pár kapek citronové šťávy, prolisovaného česneku a dvou lžic olivového oleje, který pomůže tělu plně využít všechny vitamíny, které jsou v zelenině obsažené. Zeleninu poté zlehka ogrilujte z obou stran a případně ještě dochuťte dle svých představ. Takto připravenou směs můžete podávat jako přílohu k masu nebo jen tak samotnou s opečeným pečivem.


Pečená zelenina na plechu

Ingredience: 1 červená paprika, 2–3 rajčata nebo pořádná hrst třešňových rajčátek, 3 brambory (nemusíte je loupat), 5 neoloupaných stroužků česneku, 2 cibule, 1 cuketa, 3 mrkve, špetka římského kmínu, čerstvé nebo sušené bylinky podle chuti (tymián, rozmarýn, šalvěj), sůl, čerstvě mletý pepř, olivový́ olej na pokapání

Postup: Potáhněte plech pečicím papírem a troubu vyhřejte na 220 °C. Zeleninu nakrájejte na stejně velké kusy. Na plech dejte nejdřív mrkev, pokapejte ji olivovým olejem, osolte a posypte římským kmínem. Pak přidejte zbytek zeleniny, ochuťte ji bylinkami dle vlastního výběru, solí, pepřem a pokapejte olejem. Přikryjte alobalem a pečte dvacet minut. Po dvaceti minutách pečení alobal sundejte a dopékejte dalších dvacet až třicet minut. Zeleninu jezte horkou buď samostatně jako lehký́ oběd nebo večeři, nebo podávejte jako přílohu k masu.

Tip: Přidat můžete kuřecí maso pokrájené na kousky nebo domácí uzené, anebo zeleninu pět minut před koncem pečení posypat sýrem.

Autor: © Mgr. Světluše Vinšová
Foto:
© Deror_avi

odkaz na článek

. Grilovaná zelenina jako příloha [online]. ČeskéNápady.cz, . .




Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk
přidejte sem svůj komentář

Nenašli jste zde přesně to, co jste hledali? Zeptejte se na to ostatních. Určitě Vám pomohou.
Ke svému dotazu použijte tento formulář.


Jméno
E-mail
Nadpis
Komentář
Všechna políčka formuláře je třeba vyplnit!
Připojit fotku
přehled komentářů
K článku zatím nebyl napsán žádný komentář.

zajímavé články
zaměření článku
klíčová slova
zelenina grilování gril pánvička trouba plech alobal dip přehled příloha chod