Granola

Vaření a pečení

Zveřejněno dne 28.10.2016

Mezi oblíbené druhy snídaně patří třeba granola, což je v podstatě směs z ovesných vloček, různých druhů ovoce, medu a oříšků.



Granola je lepší müsli

Křupavé vločkové müsli je oblíbená rychlá snídaně. Nabídka v obchodech je sice široká, ale není nad vlastnoručně vyrobenou granolu, do které si namícháte jen to, co máte rádi. Navíc v kvalitě, kterou si můžete ohlídat.

Granola je tedy novodobý název pro müsli, který se k nám dostal z USA.

Snídaně je nejdůležitějším jídlem celého dne. Dokáže nás nabít energií, abychom mohli správně fungovat tak, jak máme a potřebujeme. Záleží však také na tom, co vlastně snídáme. Proto je důležitý přísun vlákniny, vitamínů, minerálů a dalších potřebných živin.

Složení granoly závisí pouze na vás a na tom, co máte rádi. Zkuste jakékoliv klasické či exotické ovoce, které vás napadne – jahody, meruňky, mango, sušené banány, plátky kokosu a spoustu dalšího. Nejčastěji se podává s jogurtem, nejlépe čistě přírodním a kvalitním, pokud chcete mít opravdu zdravou snídani, jinak záleží výběr jogurtu na tom, jaký vám chutná. Rozhodně granolu neslaďte cukrem, pokud chcete mít směs o něco sladší, zvolte raději med.

Oříšky se hodí všechny, ať už arašídy, kešu, para, vlašské, lískové a další. Hlavní je, aby byly nesolené. S ovocem a ovesnými vločkami pak vytvoří úžasnou směs, po které se budete olizovat celý den.

Jestliže si půjdete granolu koupit do obchodu, nezapomeňte si přečíst její složení, aby v ní nebyla obsažena nezdravá „éčka“. Proto je nejlepší, když si ji připravíte doma, neboť v té domácí může kokosové mléko hravě nahradit nezdravé tuky.

Pokud jste milovníky sušenek, pak neváhejte a zkuste si je vyrobit přímo z granoly.

Nutriční hodnoty na 100 g granoly jsou: 471 kcal, 20 g tuků (2,4 g nasycených mastných kyselin, 12 g polynenasycených mastných kyselin, 4,4 g mononenasycených mastných kyselin), 294 mg sodíku, 336 mg draslíku, 64 g sacharidů, 5 g vlákniny, 10 g bílkovin, 33 IU vitamínu A, 61 mg vápníku, 0,9 mg vitamínu C, 3 mg železa, 97 mg hořčíku a 0,1 mg vitamínu B6.


Granola Emco

Z pohledu zdravé výživy je vždy lepší připravovat si jídlo doma s přirozenou chutí a zajistit si tím přehled o použitých surovinách. Domácí snídaně se tak zcela obejdou bez zbytečných surovin a „éček“, které lidské tělo nejen nepotřebuje, ale dlouhodobě mu mohou škodit. Pokud nakupujete průmyslové snídaně, takzvané cereálie, zaměřte se při výběru zejména na obsah cukru. Čím je ho méně, tím lépe. Při četbě složení pamatujte i na to, že produkty, které mají dostatek kvalitních surovin, nemusejí používat náhražky nebo si pomáhat chemií.

Vysokou kvalitu, zdravotní nezávadnost a kontrolu výrobků Emco potvrzuje rovněž získání certifikátů ISO, HACCP a BRC, udělovaných britským obchodním konsorciem The British Retail Consortium (BRC). Řada výrobků Emco je rovněž nositelem označení kvality a původu Klasa.

Společnost Emco se zaměřuje na zdravé výrobky, vysokou kvalitu vstupních surovin a konečných výrobků, moderní technologie, inovace a trvalé sledování potřeb zákazníků, to jsou hlavní pilíře dynamického rozvoje a úspěchu společnosti Emco.


Recept na pekanovou granolu

Ingredience: 9 šálků ovesných vloček, 3 šálky kukuřičné mouky, 1 šálek sójové mouky, 1 šálek mletého kokosu, 1 šálek sekaných pekanových ořechů (vlašských ořechů), 1 šálek rozinek, 1,5 šálku obilných klíčků, ½ šálku slunečnicového semínka, ½ šálku sezamového semínka, 1,5 šálku slunečnicového oleje, 1 šálek medu, ¾ šálku vody

Technologický postup: Všechny sypké suroviny vsypte do pekáče a dobře promíchejte. Olej, med a vodu smíchejte zvlášť a metličkou rozšlehejte, aby výsledkem byla hladká řídká pasta. Na pekáči dobře promíchejte suché i mokré přísady a pečte jednu a půl až dvě hodiny při 100–150 °C. Občas se do trouby podívejte, aby se nic nepřipeklo, a směs promíchávejte. Po upečení nechte vychladnout. Vychladlou granolu nasypte do sklenic. Přidávejte do jogurtu nebo jen tak uzobávejte z misky.


Jak udělat tyčinku z granoly

Ingredience: 500 g ovesných vloček, 120 g másla, 50 g třtinového cukru, 2 lžíce medu, banán (či oblíbené ovoce – bobuloviny a podobně), nastrouhané jablko, 6 čtverečků hořké čokolády, 2 lžíce rozinek, 2 lžíce ořechů, 1 vejce, 1 lžíce mléka

Technologický postup: Ovesné vločky trošku nasekáme. Rozpustíme si máslo s cukrem a přimícháme do ovesných vloček, přidáme 1 vejce, 2 lžíce medu, nakrájený banán, posekanou čokoládu, rozinky a ořechy. Doporučuje se přidat i kapku mléka. Pak celé uplácáme na plech a pečeme cca 20 minut na 170 °C, u horkovzdušné trouby 150 °C. Necháme vychladnout a krájíme na sušenky (velikost a tvary jsou individuální).

Pečená granola

Ingredience: 450 g ovesných vloček, 120 g slunečnicových semínek, 120 g sezamových semínek, 175 g jablečné šťávy, 2 lžičky mleté skořice, 120 g javorového sirupu, 4 lžíce medu, 50 g třtinového cukru, 250 g mandlí, 1 lžička vločkové soli, 2 lžíce slunečnicového oleje, 300 g rozinek

Technologický postup: Smíchejte všechny suroviny s výjimkou rozinek ve velké misce. Směs rozdělte na dva plechy vyložené pečicím papírem a pečte v troubě vyhřáté na 170 °C asi 40 minut. Během pečení granolu několikrát promíchejte, aby byla propečená rovnoměrně ze všech stran. Nechte vychladnout a promíchejte s rozinkami. Skladujte ve vzduchotěsné nádobě. Granolu podávejte s bílým jogurtem a čerstvým ovocem.


Jablková granola

Ingredience: 500 g jablek, 6 vypeckovaných datlí, 120 g pekanů, 40 g strouhaného kokosu, 1 vrchovatá lžička mleté skořice, 1 lžička citronové šťávy

Technologický postup: Jablka zbavte jádřinců (případně i oloupejte) a nastrouhejte nahrubo. Datle pokrájejte nebo rozemelte nadrobno, pekany rozdrťte na menší kousky (cca jako zrníčka rýže). Všechny ingredience (mimo strouhaného kokosu) pečlivě smíchejte a pak rozprostřete na plech vyložený pečicím papírem. Vložte do trouby, nastavte teplotu na 150 °C a pečte cca 30 minut, poté přidejte kokos a pečte dalších 30 minut. Během této doby občas směs prohrňte a jemně obraťte. Snažte se, aby se vám nerozpadla na úplně drobounké kousky, aby trošku držela pohromadě. Jakmile směs proschne, troubu vypněte a granolu nechte v troubě dojít. Upečenou granolu uchovávejte v uzavřené nádobě (nasypte ji tam až po vychlazení), vydrží tak i několik týdnů. Pokud pro přípravu granoly použijete sušené datle, doporučuje se několik hodin předem (klidně přes noc) namočit do malého množství vody. Změknou a budou se vám lépe krájet. Doporučení namáčet platí i pro pekany. Abyste z nich získali co nejvíce výživných látek (aktivovali enzymy), namočte je na 4 až 6 hodin do studené vody. Tu před samotnou přípravou granoly slijte a pekany ještě propláchněte čistou vodou.


Kokosova granola

Ingredience: 3 hrnky ovesných vloček, ½ hrnku slunečnicových semínek, ½ hrnku rozpuštěného kokosového oleje, ½ hrnku kokosového cukru, ½ hrnku strouhaného kokosu (můžete použít i plátky), 1 lžička mleté skořice

Technologický postup: Do velké mísy nasypeme ovesné vločky, slunečnicová semínka, strouhaný kokos a skořici. Vše promícháme. K vločkám přidáme rozpuštěný kokosový olej a kokosový cukr. Vše znovu pořádně promícháme, aby se olej, cukr a vločky pěkně obalily. Směs vysypeme na plech vyložený pečicím papírem. Pečeme v troubě vyhřáté na 180 °C cca 15 minut. Poté granolu promícháme a dopékáme dalších 10 minut do zhnědnutí. Granolu občas zkontrolujte, aby se vám nepřipálila.

Čokoládová granola

Ingredience: 3 hrnky ovesných vloček, ¼ hrnku kokosového oleje, 2 lžíce kakaového prášku, ¼ hrnku třtinového cukru, ½ hrnku medu, 1 lžička soli, 1 hrnek nakrájená hořké čokolády, 1 hrnek strouhaného kokosu, 1 hrnek oříšků

Technologický postup: V malé misce smícháme olej, cukr, kakao, med a sůl. Když se ingredience spojí v hmotu, přelijeme ji na vločky a pořádně promícháme. Pečeme zhruba 15 minut při 170 °C, po každých 5 minutách promícháváme. Nakrájené oříšky a kokos přidáme na posledních 5 minut, Nakrájenou čokoládu přidáme po úplném vychladnutí.


Videorecept na domácí granolu

Chtěli byste si připravit domácí granolu, ale nevíte si stoprocentně rady, zde máte videorecept, který vám jistě pomůže zvládnout přípravu této lahodné a zdravé snídaně.

Autor: © Mgr. Michal Vinš

Foto: © Arnold Gatilao

referenční odkaz

VINŠ, Michal. Granola [online]. ČeskéNápady.cz, 2016-10-28. Dostupné online.

Sdílejte tento článek se svými přáteli:

Facebook    Twitter    Digg   

Poslat emailem

Vytisknout článek


přidejte sem svůj komentář

Nenašli jste zde přesně to, co jste hledali? Zeptejte se na to ostatních. Určitě Vám pomohou.
Ke svému dotazu použijte tento formulář.


Jméno
E-mail
Nadpis
Komentář
Všechna políčka formuláře je třeba vyplnit!
Připojit fotku
přehled komentářů
K článku zatím nebyl napsán žádný komentář.

zajímavé články



Sitemap | RSS